Η θέση της ΕΛΜΕ των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων επί των αλλαγών που ανακοινώθηκαν από τον υπουργό Παιδείας


Προσδοκούμε ότι το Υ.ΠΑΙ.ΠΟ.Θ., συνεπές με τις προγραμματικές δηλώσεις του Υπουργού, δε θα θυσιάσει τα Π.Π.Σ. στο όνομα μιας μεμονωμένης και αβάσιμης εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης αλλά θα προασπίσει την εύρυθμη λειτουργία τους.

Τις τελευταίες ημέρες έχει αναζωπυρωθεί η συζήτηση για τα Π.Π.Σ. Το μέλλον των σχολείων έχει γίνει πεδίο σφοδρής πολιτικής αντιπαράθεσης που σίγουρα δεν προάγει τη λειτουργία τους.
Αυτό που θα περίμενε κάθε νηφάλιος παρατηρητής ήταν η συζήτηση να αποτελούσε απότοκο μιας στοχευμένης και προγραμματισμένης διαδικασίας με θέμα τον επαναπροσδιορισμό των χαρακτηριστικών και στόχων, αλλά και των εκπαιδευτικών και διοικητικών πρακτικών που εφαρμόζονται στα Π.Π.Σ..
Οι εκφρασμένες προθέσεις της Κυβέρνησης για κατάργηση των εξετάσεων εισαγωγής, το διαχωρισμό των Προτύπων από τα Πειραματικά, οι προτάσεις της ΟΛΜΕ με άρθρο του προέδρου της κ. Κοτσυφάκη περί ακύρωσης του νόμου 3966/2011 που διέπει τη λειτουργία τους και της υποβάθμισης του διακριτού ρόλου τους στη Δημόσια εκπαίδευση ή άρθρα περί δήθεν αναποτελεσματικότητας των Π.Π.Σ. θα είχαν μεγαλύτερο βάρος, αν ήταν προϊόν επιστημονικών ερευνών και αποτέλεσμα ενός ευρύτερου δημοκρατικού διαλόγου με τους εμπλεκόμενους φορείς: εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς, Πανεπιστήμιο
. Θέση μας είναι ότι :
• Οποιεσδήποτε αλλαγές στα Π.Π.Σ. πρέπει να είναι αποτέλεσμα διαβούλευσης.
• Η όποια συζήτηση δεν θα πρέπει να ξεκινήσει από μηδενική βάση, αφού ήδη υπάρχουν εμπειρία, έργο και επιστημονικά δεδομένα από τη λειτουργία των Π.Π.Σ. ιδιαίτερα τα 3 τελευταία χρόνια.
• Το υπάρχον νομικό πλαίσιο προσφέρει σαφή ερείσματα για τη εύρυθμη λειτουργία των σχολείων αλλά
• απαιτούνται βελτιώσεις, εποικοδομητικές συνθέσεις διαφορετικών απόψεων με βάση και την τριετή εφαρμογή του θεσμού.
• Είναι ανάγκη ο θεσμός να θωρακιστεί από περιπτώσεις επιλεκτικής εφαρμογής του νόμου ή και ευκαιριακής αποσιώπησης διατάξεών του σε βάρος των εκπαιδευτικών.
• Με την προϋπόθεση ότι υπάρχει η βούληση της Πολιτείας τα Π.Π. Σχολεία μπορούν να αποτελέσουν μέρος μιας συστηματικής, σύνθετης και πολυεπίπεδης προσπάθειας ώστε να λειτουργήσουν ως μοχλός για την προσέγγιση του καλού Δημόσιου σχολείου με το Δημοκρατικό σχολείο. Δεν μπορεί να απουσιάζει από τη συζήτηση:
• η φωνή των μαθητών των Π.Π.Σ. για αυτά που χρειάζονται, τους αρέσουν ή δεν τους αρέσουν όσον αφορά στη μάθηση και στις εμπειρίες τους από το σχολείο. Η συμμετοχή τους θα συμβάλλει στη διαμόρφωση μιας καλύτερης ζωής για τους ίδιους, ώστε να υπερβούν την κοινωνική τους συνθήκη, συναντώντας εμπνευσμένους δασκάλους και ένα περιβάλλον ικανό να βοηθήσει τον καθένα χωριστά και όλους μαζί να αγαπήσουν τη γνώση και να χαρούν το σχολείο από πολλές πλευρές.
• η φωνή των εκπαιδευτικών των ΠΠΣ που μοχθούν σε αυτά, οι οποίοι ως δάσκαλοι και ερευνητές στο χώρο της παιδαγωγικής/εκπαίδευσης μπορούν να αναδείξουν με επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο τις θετικές όψεις καθώς και τις αδυναμίες τόσο στον εκπαιδευτικό όσο και στο διοικητικό τομέα της λειτουργίας των σχολείων και να προτείνουν λύσεις
• Μια τέτοια συζήτηση δεν μπορεί να καρποφορήσει μέσω αποσπασματικών ανακοινώσεων στα μέσα ΜΕ, ούτε στα πολιτικά γραφεία. Μπορεί να αναπτυχθεί στους τόπους και με τους φορείς της έρευνας και της παιδαγωγικής πράξης, στα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα, στα εργαστήρια και στα σχολεία με εύλογο χρονικό περιθώριο.
Προσδοκούμε ότι το Υ.ΠΑΙ.ΠΟ.Θ., συνεπές με τις προγραμματικές δηλώσεις του Υπουργού, δε θα θυσιάσει τα Π.Π.Σ. στο όνομα μιας μεμονωμένης και αβάσιμης εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης αλλά θα προασπίσει την εύρυθμη λειτουργία τους, θα ενισχύσει το έργο τους και θα ξεκινήσει άμεσα το διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα
. Σε αυτό το διάλογο είμαστε πρόθυμοι να συμμετέχουμε και να συνεισφέρουμε με όλες μας τις δυνάμεις, με γνώμονα όχι την ακύρωση και υποβάθμιση των Προτύπων Πειραματικών Σχολείων, αλλά την ενίσχυση και βελτίωσή τους ώστε ως μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας, να λειτουργήσουν προς την κατεύθυνση της κατοχύρωσης μιας εκπαίδευσης δημόσιας και δωρεάν, ποιοτικά αναβαθμισμένης, σύγχρονης και αποτελεσματικής για όλα τα παιδιά χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, καταξιώνοντας και αναβαθμίζοντας τον ιστορικό τους ρόλο ως παράγοντα προόδου της κοινωνίας μας
Τέλος, όσον αφορά στη διάψευση του Δ/ντή του Γραφείου του Υπουργού ΠΑΙ.ΠΟ.Θ., περί των δηλώσεων της προέδρου της Ε.Λ.Μ.Ε. των Π.Π.Σ., όπως αυτές δημοσιεύτηκαν στο esos, διευκρινίζουμε ότι η πρόεδρος εμμένει στις αρχικές της δηλώσεις, οι οποίες δεν ήταν παρά η επανάληψη των προγραμματικών δηλώσεων του Υπουργού ΠΑΙ.ΠΟ.Θ. στη Βουλή των Ελλήνων.
Για το ΔΣ της ΕΛΜΕ
Η Πρόεδρος      Ο Γραμματέας
Λ. Παπατσίμπα     Σ. Γλένης